Tåg är framtidens färdmedel

I en omvärld där medvetenheten om klimatet blir allt mer påtagligt finns det anledning att tänka till lite extra innan man bokar den där flygresan. Utsläpp från bilar och framförallt flyg gör att tåget framstår som ett allt vettigare alternativ. Det går att komma långt med tåg. Vem har inte hört talas om transsibiriska järnvägen till exempel? Eller varför inte ta tåget ner genom Europa till Italien och hoppa på en båt till Sicilien. Så länge det finns ett järnvägsnät och en fungerande tåglinje går det att ta sig nästan var som helst i världen, såvida man inte vill besöka en helt annan kontinent.

Tåg till Amerika är förstås en omöjlighet. Dock kan man åka tåg inrikes i USA, vilket sägs vara en fantastisk upplevelse där lång-åkarna blir som en egen liten familj ombord där både telefonnummer och adresser gärna byts. Har man tagit sig till USA finns ett stort järnvägsnät och man kan åka kors och tvärs genom delstaterna. Väl på den amerikanska kontinenten går det självklart att ta sig både söderöver till Mexico och ner genom Sydamerika eller norrut mot Canada. Men för att komma dit måste man ta sig över Atlanten förstås.

Fenomenet med små tågfamiljer kan med säkerhet uppstå på tåglinjer i Europa också, om man betänker tågluffandets storhetstid på framförallt 1980-talet. Det är roligt att dela med sig av sina upplevelser, erfarenheter och utbyta tips om sevärda platser och städer. En annan fördel som kanske inte har direkt med utsläpp av flygbränsle att göra, är att man slipper det förhatliga köandet vid incheckningen av bagage som är standard på varje flygplats. Här finns heller inga regler om antal väskor eller resväskans vikt. Antalet väskor regleras snarare av hur mycket man orkar kånka runt på. Resväskor finns förstås i många olika utföranden och storlekar oavsett om man väljer en resväska från Epic eller någon annanstans ifrån. Huvudsaken är att den tjänar sitt syfte. Man kanske vill ha en mjuk väska eller en som står emot väta. Nätet är fullt av tips på vad som kan vara bra att tänka på om man vill resa runt i Europa med tåg och hur man lämpligast packar för resan. Förutom den rent klimatmässiga fördelen med tåg är det också tillåtet att ta med både mat och dryck ombord.

En riktigt trevlig nyhet på tågfronten är att regeringen planerar att satsa på nattåg till kontinenten, och inom en snar framtid kan man kanske somna i Stockholm och vakna i Paris eller Berlin. Med en sådan tåglinje på plats och alla de fördelar som tåget har framför flyget och bilen, kanske tågluffandet kommer att ta fart på allvar igen. En annan sak som inte går att göra på ett flygplan är att besöka alla de samhällen man passerar. Det går kanske att urskilja nattljusen över Paris, men om destinationen är en annan är det allt du får se av den romantiska staden. Medan flyget tar dig från punkt A till punkt B, tar tåget dig till vilken station som helst på järnvägsnätet. För att återuppliva ett gammalt uttryck, med tåg blir resan faktiskt halva nöjet och kanske mer därtill.